Bár alig több, mint fél évtizedre tekint vissza az AirBnb által elindított lakásmegosztó iparág már mostanra egy példátlan evolúciós folyamaton ment keresztül. Egyre többen és többen próbálják ki és felmérések igazolják, hogy aki egyszer kipróbálta azok nagy része soha nem tér vissza a hagyományos szálláshelyekbe. Ennek oka már régen nem csak az, hogy így olcsóbban meg lehet szállni, mint egy hotelben, hanem sokkal inkább az a plusz, amit optimális (!) esetben egy ilyen szállás nyújtani tud. Egy sokkal teljesebb, közvetlenebb és nem utolsósorban személyesebb átélését annak a városnak ahova ellátogat a vendég olyan körülmények között, amik semmivel nem maradnak el a hotelek, sőt sok esetben túl is szárnyalják azt (és nem is csak a lakótér méretben, ami nyilván általában adott).

De miért hangsúlyozom ennyire az optimális jelzőt? Azért mert a vendéglátók nagy része egész egyszerűen nem ismerte fel ezt a trend fordulót és ez különösen igaz Budapestre. Bár elképesztő mennyiségű lakás árasztotta el az elmúlt 1-2 évben a piacot az üzemeltetők nagy része még mindig foglya annak a már rég elavult paradigmának, hogy csak azért száll meg valaki AirBnb-n keresztül mert az olcsóbb, mint mondjuk egy hotel. Ennek megfelelően sem a lakás, sem a mellé nyújtott szolgáltatás (ha egyáltalán tudunk ilyenről beszélni) nem megfelelő színvonalú. Így aztán nem maradt más, mint hogy az árral próbálnak ezek a szállásadók versenyezni, ami azt eredményezte, hogy bár a nyári csúcsszezonban jól tudnak még így is keresni azon kívül még annyit sem, mintha az ember hosszútávra kiadna a lakást (a téli hónapokban akár a töredékét ennek) így hosszú távon egyszerűen nem éri meg még ha a plusz energia befektetést nem is vesszük akkor sem.

Ez nyilván hamarosan a piac tisztulását fogja magával hozni, de ami még fontosabb, hogy így a sok rossz minőségű szállás mellett továbbra is komoly igény van azokra a lakásokra, amelyek magas színvonalúak. Itt nem feltétlenül luxuslakásra kell gondolni (bár a tapasztalatom az, hogy mert ilyenből kevés van, ezért ezeket kiemelkedően magas megtérüléssel lehet üzemeltetni) de az általános jó állapot és bútorozás elvárás. Az ilyen lakásokat még mindig stabilan a hosszú távú lakáskiadás feletti haszonnal lehet üzemeltetni, de csak akkor, ha az üzemeltetés és a szolgáltatások a legmagasabb színvonalúak. A lakásnak (és nem mellesleg az első osztályú ágyneműnek és törölközőknek) makulátlanul tisztának kell lennie mindenhol, a kommunikációnak gyorsnak, pontosnak és mindenre kiterjedőnek kell lenni a kezdetektől ha pedig valami történne arra nagyon gyorsan kell reagálni, akár személyesen is. A vendégnek persze el is kell jutnia a lakáshoz és be kell jutnia. Az igényes AirBnb utazóközönségnek az egyik legfontosabb szempont, hogy egy személyes, emberközeli élményben legyen része azt az élményt keresik mintha egy róluk gondoskodni akaró ismerősükhöz látogatnának el. A tucat szállások megjelenésével, olyan üzemeltetőkkel, akik angolul se tudnak sokszor jól beszélni és a kulcsátadást azzal kipipálják, hogy a kulcsot elrejtik a lábtörlő alá nyilván ez a személyesség veszett teljesen ki. Pedig az egyik legfontosabb aspektus, hogy a vendéget felkészülten és személyesen fogadjuk (esetleg valami apró ajándékot mellékelve) és a teljes itt tartózkodása alatt majd a távozáskor is a személyre szóló kommunikációt és szolgáltatásokat fenntartsuk.

Mindez persze rengeteg munka és a sok munka is hiábavaló lehet a megfelelő tapasztalat és infrastruktúra nélkül. Gyakorlatilag a kezdetektől, több mint 5 éve vagyok AirBnb host. Az alapoktól kezdtem, egy szobát adtam ki az akkori belvárosi lakásomban. Mindig is szerettem emberekkel foglalkozni és fontos volt, hogy kiemelkedő élményt adjak a vendégeimnek és így rengeteg pozitív értékelést kaptam ezzel párhuzamosan pedig folyamatos volt a foglaltságom. Viszonylag hamar a keresőben az első oldalra kerültem. Egy idő után megérett a gondolat bennem, hogy ezzel szeretnék főállásban foglalkozni. Így a szobakiadás mellé elkezdtem ismerősök lakásait majd később sajátokat kiadni. Nyilván az én evolúcióm is fokozatos volt és a kezdeti egyszerű lakásoktól haladtam az egyre jobbakig és ezzel párhuzamosan egyre jobban kitanultam azt, hogy miként tudok minél kiválóbb és teljesebb élményt és szolgáltatásokat adni a vendégeknek. Ma már különböző árkategóriákban (a közép kategóriástól az exkluzív luxuslakásig bezárólag), de kizárólag magas színvonalú, belvárosi elhelyezkedésű lakásokkal foglalkozom. Emellé pedig kiépítettem mostanra egy teljes infrastruktúrát több munkatárssal és ennek köszönhetően a legmagasabb nívón tudjuk üzemeltetni a lakásokat és a vendégeket kiszolgálni azt az említett érzést nyújtva nekik, mintha egy a várost behatóan ismerő kedves ismerősükhöz jöttek volna, aki mindent elkövet, hogy a lehető legjobban érezzék magukat és a várost behatóan megismerhessék. Ennek köszönhetően 7 lakás üzemeltetése mellett is a lakások nagy részének teljes ötös értékelése van, sokszor minden alkategóriában is. Nagy valószínűséggel hamarosan sikerül elérnem a superhost státuszt is, ami ekkorra mennyiségű lakás mellett világszerte ritkaság.

Mindezzel párhuzamosan pedig a piac elárasztása és a sok rossz minőségű csak az árral versenyezni képes lakás hatására beindult negatív árspirál mellett továbbra is tartósan a hosszú távú lakáskiadást szignifikánsan meghaladó megtérülésekkel tudom a lakásokat legálisan kiadni. A tapasztalatok szerint minél magasabb szegmensű a lakás a különbség annál jelentősebb.

Tehát ha nem aludtunk el a rövidtávú lakáskiadási piac evolúciója és átalakulása mellett és tartottuk a lépést ezzel akkor továbbra is igen lukratívan és ami számomra ugyanilyen fontos a vendégek maximális megelégedésére lehet üzemelni. Ez persze egyáltalán nem könnyű.